Tåbeligheden ved påtvungen sikkerhedssele
John Stossel
Et
barn der for første gang forlader hjemmet tager en risiko. Det gør den
entreprenør der påbegynder en ny virksomhed også. Jeg ønsker lige så
lidt at regeringen forhindrer os i at gøre disse ting som jeg ønsker vi
skal leve i velpolstrede celler.
Vi
har hver især en forskellig tolerance over for risici. En person kan
optage et ekstra lån i huset for at få gang i sin virksomhed. En anden
mener det er for nervepirrende, ja nærmest tosset. Ingen af dem er
forkert på den. Regeringen kan ikke kende enhvers præferencer, eller
chancer for at få succes.
Om den så også gjorde det, hvilken ret har de så til at diktere os hvad vi skal gøre?
Som jeg dokumenterer i min nye bog, “No, They Can’t: Why Government Fails – but Individuals Succeed,”
når regeringen blander sig i beslutninger vedrørende virksomheders
risici, hvilke der er acceptable og hvilke der ikke er, ja, så sker der
rigtig grimme ting og sager.
Dette
omfatter regeringens forsøg på at gøre livet bedre ved at regulere
spil, og brug af medicin, at forbyde rekreative stoffer og påtvinge os
sikkerhedsudstyr i biler.
På hvilken måde er vi frie, hvis vi ikke kan bestemme sådanne ting selv?
Gennem
Fødevarestyrelsen hævder regeringen den beskytter os. Men nogle lider
på grund af denne ‘beskyttelse’: Nogle dør i deres venten på at midler
godkendes.
Ejer
vi ikke vore egne kroppe`Hvorfor, i et land vi formoder er frit, står
amerikanerne, selv om de er ved at dø, ydmygt på sidelinjen og lader
staten begrænse vore valg?
The
Drug Enforcement Administration fængsler smertebehandlende læger der
udskriver recept af mængder af det smertestillende DEA idet man anser
det for “upassende.” Jovist, det er sandt at nogle mennesker skader sig
selv med Vicodin og OxyContin, men det vanskeligt for lægerne at
adskille de “rekreative” brugere fra de som virkelig lider under store
smerter. Nogle cancerpatienter har brug for store mængder af
smertestillende midler.
Efter DEA fængslede lægerne begyndte nogle smertespecialister at skrive mindre ud. Hjemmesiden for Association of American Physicians and Surgeons advarer
lægerne: Lad være med at beskæftige Jer med smertebehandling. “Stof
agenter sætter nu de lægelige standarder....Der kunne komme årevis med
forhindringer og bøder.” I dag får endog gamle mennesker på plejehjem
undertiden ikke den smertebehandling de har brug for.
Selv
de allerbedste sikkerhedsregulativer har uforventede omkostninger.
Sikkerhedsseler redder 15000 liv om året, men det er dog muligt de slår
flere ihjel end de redder.
University of Chicago økonomen Sam Peltzman argumenterer for at de
stadig bedre sikkerhedssystemer i biler har den ironiske effekt at de
opmuntrer mennesker til at køre mere hensynsløst. Det kaldes “Peltzman
Effekten - en variation af det forsikringseksperter kalder “moralsk
hasard.” Undersøgelser viser at mennesker kører hurtigere når de er
iført deres sikkerhedsseler.
På
samme måde som passagererne i langt mindre grad er udsat for døden, så
var der flere ulykker og flere fodgængere der blev ramt.
Måske ville det bedste sikkerhedsudstyr være et søm monteret på rattet - og rettet direkte mod chaufførens.
Der
er endnu en grund til at tro at lovene om sikkerhedsseler har været
ikke hensigtmæssige. Før regeringen gjorde det tvunget med
sikkerhedsseler tilbød mange bilfabrikanterne dem som ekstraudstyr.
Volvo havde reklamekampagner med sikkerhedsseler, lamineret glas,
polstrede instrumentpaneler og så videre, som være det ansvarlige
forældre skulle ønske. Jeg
formoder at regeringens intervention fik brugen af sikkerhedsseler
hurtigere i gang end det ellers ville være sket, men ved at blande sig i
markedet har regeringen samtidig hæmmet innovationen. Det slår
mennesker ihjel.
Her
følger mit ræsonnement. Det første regeringskrav skabte en standard for
sikkerhedsseler. Det ‘befriede’ bilfabrikanterne for behovet med at
konkurrere om sikkerhedsseler og komfort. Kørerne og passagererne har
ikke fået gavn af forbedringer som konkurrerende bilfabrikanter kunne
have skabt.
Hvis
hver bilfabrikant forsøger sig med at opfinde et bedre bælte i dag, i
stedet for et, så vil jeg vædde på der ville være seks, og de ville alle
være bedre og mere komfortable end nutidens standardsele. Fordi de
ville være mere komfortable, ville flere passager benytte dem. Med tiden ville det frie marked i sikkerhedsseler redde flere liv.
Vi aner ikke hvilke goder vi kunne have om ikke regeringens tunge fod trådte hårdt på at begrænse vore muligheder.
I
et frit land burde det være op til de voksne individer at foretage
deres egne valg om risici. Patrick Henry sagde ikke, Giv mig sikkerhed,
eller giv mig døden. Frihed er hvad Amerika formodes at handle om
Lad os begynde med at behandle folk som om deres kroppe tilhører dem selv, ikke en kontrollerede og “overbeskyttende” regering.
John Stossel is a longtime award-winning broadcast journalist who hosts "Stossel" on the Fox Business Network. His newest book is "No, They Can't: Why Government Fails, but Individuals Succeed." To find out more about John Stossel, visit the Creators Syndicate webpage.
http://www.wnd.com/2012/05/the-folly-of-seat-belt-mandates/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar