Lektion fra de gamle Mayaer
R. Emmett Tyrrell, Jr.
Hvad skete der med dem? Hvem var deres Obama?
SANTO
TOMAS DE CASTILLA, Guatemala — Hvor i alverden er det, spørger du?
Denne klumme plejer at komme fra Washington D.C. eller New York City. Af
og til kommer den fra London eller Paris. I dag viser datoen en havneby
i Guatemala og hvis den var skrevet et par dage forinden ville der have
stået Belize. Det er hundekoldt nordpå. Det ubehagelige klima har ført
mig til tropiske egne. Global opvarmning lyder mere og mere tiltalende
for mig og sådan burde du også have det. Man har angiveligt fundet
frosne rester af palmetræer på de smeltende poler. Nuvel det er gode
nyheder. Bring nogle eskimolandsbybeboere sammen og underret dem om de
såkaldte farer ved global opvarmning og mit gæt er, at de vil være
ihærdige fortalere for menneskeskabt klimaforandring som talemåden jo
er. Tænk over det? Have bikini på på Nordpolen. Det er da fremskridt?
Jeg er ombord på krydstogtskibet Yorktown endnu engang! Sidste sommer havde vi en venlig forsamling af National Review og American Spectator
læsere med på en tur til De Store Søer. Denne vinter har vi kun
American Spectator læsere med til Maya ruinerne i Belize og Guatemala,
med stop på vejen for at se koralrev, fiskeliv og endog være med til
snorkeldykning. Til med slapper vi gevaldig af i solen, og driller
dermed vore venner deroppe i nord.
Af særlig interesse er Maya civilisationen. Den blomstrede i junglerne fra rundt regnet 1500 B.C. til 1521 A.D., hvor den ophørte. Borte, fini, forsvundet - sådan lige pludselig!
Ingen
krig, ingen pest, eller epidemi er blevet fundet af moderne forskere
der søger en forklaring på at den forsvandt. Der er stadig kæmpe
stenbygninger: Templer, paladser, beboelseskvarterer - endog offeraltre
til menneskeofringer. Imidlertid er der ingen udpræget bevis på, hvorfor Maya civilisationen ophørte.
Den var ret så avanceret med et skriftsprog, og litteratur om
astronomi. Dog er der ikke fundet nogen omtale om at noget var helt galt
før 1521 A.D., da den ophørte med at fungere. Der er mayaer i dag, men
ingen synes at vide, hvorfor han ikke lever i en ruin i junglen, måske
med farverige fjer i håret og en spraglet klædning eller hvad det nu var
som hans forfædre havde på som kan ses på billeder. Jeg tvivler det mon
er faldet det moderne mayamenneske ind, at de bør gøre krav på et
palads eller et af de pragtfulde templer, måske til en ofring. Måske er
de bare for venlige. Moderne dages mayaer synes at foretrække at befinde
sig ved landsbyen benzinstation.
Amerikanske
indianere kommer med alle mulige ekstravagante krav til
forbundsregeringen, hvoraf nogle af dem har resulteret i ekstravagante
erstatninger. Moderne dages mayaer kommer ikke med sådanne krav hernede i
Belize eller Guatemala.
De vil bare være der ved benzinstationen fremfor at hænge ud ved et
tempel eller palads. Hvorfor overtager ikke en lokal Maya handlende med
en handlendes evne til dramaturgi og veltalenhed ikke en Maya ruin og
erklærer den for sin ejendom? Måske kunne han endog opkræve skatter.
Helt sikkert kunne han fremføre sin sag for FN eller
Menneskerettighedsdomstolen. Det er muligt af nutidens mayaer har lidt
under en kæmpemæssig mangel på fantasi. Muligvis begyndte det i 1521
A.D. da Maya civilisationen sagde Puuf!
Har
moderne lærde i de oldgamle mayaers beretninger opdaget nogen tegn på
en stigende erkendelse af enorme økonomiske problemer, af en
akkumulerende uholdbar national gæld eller af rettigheder der
uundgåeligt ville føre til konkurs? Mayerne kunne prale af et rigt
ordholdigt sprog. Mon der var et ord på oldmaya for rettighed? Hvordan
man mon på mayaskrift skrev Obamacare?
Her forleden dag da jeg vandrede omkring en Maya ruin fik jeg nogle mismodige tanker. Kunne vi gå samme vej som mayaerne?
Nuvel, jeg tvivler på der ikke ville være beviser på årsagen til vor
nedtur. Sandt nok, vor gudlignende leder er aldrig blevet udspurgt om
problemerne med rettighederne eller af en uholdbar national gæld. Hvis
han nogensinde har tænkt alvorligt over Gældsbeviserne der er blevet
klæbet til regeringen, så ville han aldrig have spildt år på at forsøge
af få os ned med nakken med endnu en ikke bæredygtig rettighed. -
Obamacare.
Men
der er andre ledere i andre grene af regeringen der er inderligt
bekymrede over den farlige tilstand som vor økonomi befinder sig i, og
over vore lederes kurs bort fra Forfatningen. I domstolene, i
Repræsentanternes Hus, og i staterne er der en voksende ængstelse for at
De Progressive i Washington er på en vej mod en national kollaps, om
ikke afslutningen på civilisationen som vi kender den.
Nå, jeg må hellere se at komme tilbage til Washington. Arbejdet venter.
R. Emmett Tyrrell, Jr. is the founder and editor in chief of The American Spectator. He is the author of The Death of Liberalism, published by Thomas Nelson Inc. His previous books include the New York Times bestseller Boy Clinton: the Political Biography; The Impeachment of William Jefferson Clinton; The Liberal Crack-Up; The Conservative Crack-Up; Public Nuisances; The Future that Doesn’t Work: Social Democracy’s Failure in Britain; Madame Hillary: The Dark Road to the White House; The Clinton Crack-Up; and After the Hangover: The Conservatives’ Road to Recovery.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar