torsdag den 24. april 2025

Charleston, South Carolina, hvilken historie og by

 

Charleston, South Carolina, hvilken historie og by

Andrea Widburg


Mit hjem var meget Europa orienteret, hvilket ikke kan være en overraskelse da mine forældre var europæere. Rejser i min barndom kom aldrig længere end til det vestlige USA, fordi vi ikke havde råd til andet end lange bilture, på camping, og Motel6. Da jeg blev ældre, og havde flere rejsepenge, var ønsket hos os altid Europa, centret for Vestens civilisation. 

Nu ønsker jeg ikke at bruge mine penge på at komme til Europa, der jo ikke ‘elsker’ mig, hverken som jøde eller amerikaner. Hvor er det godt at Amerika har sin egen rige Vesten orienteret civilisation, og det oplevede jeg bogstaveligt noget af i går..

Jeg bor lige for tiden lidt udenfor Charleston, South Carolina, en af Amerikas mest historisk prægede byer, hvis man holder af historien i det 18. og 19. århundrede. 

Charleston mødte Vestens civilisation i 1670, da Charles II overdrog provinsen Carolina til otte af hans mest trofaste støtter, de som havde hjulpet ham til at indtage tronen igen. Straks derefter kom englændere der allerede boede på Bermuda og Barbados dertil som bosættere, medbringende slavetraditionen fra de øer.

The Exchange Building, which was home to pirates and (imprisoned) patriots, and which played a role in Charleston’s civilized and effective Tea Party. Public domain image.

Selvom deres plantager spredtes vidt omkring var det Charleston, der ligger ved en stor naturhavn, og som tjente på handlen der blev hovedbyen. Byens Forfatning stammer fra ingen anden end John Locke.

Selvom Locke’s vision aldrig blev formelt ratificeret, havde den indflydelse på den voksende by. Selvom Charleston var et center for slavehandel (40% af alle slaver der kom til Amerika før slavehandlen sluttede kom gennem Charleston) så var byen kendt og værdsat for sin religiøse tolerance. 

Charleston blev kendt som “the Holy City” fordi den tillod alle protestanter og jøder åbent at praktisere deres tro, så længe de betalte skat til den officielle Church of England, et frihedsniveau der var ukendt i det meste af verden dengang. Kun katolicismen var forbudt, hvilket var delvist ud fra en politisk beslutning, idet England lå i såvel ‘varme’ som ‘kolde’ krige med det katoske Frankrig og Spanien i de første hundrede år med Charlestons eksistens.

Naturligvis var Charleston ikke kun udskibningssted for slaver. Før the Revolution var den verdens største region for ris- og indigo dyrkning, og efter the Revolution kom bomuld med på listen. 


Da det kom til at producere indigo kom motivationen til Eliza Lucas Pinckney, der alene drev sin fars plantager som blot 16 årig. Hun brugte to år på at regne ud hvordan man kunne få den smukke værdifulde blå farve ud af indigo planten, en hemmelighed franskmændene længe havde vogtet over. (Det handler om fermentering.) 

Med en frihandels indstilling og ånd forsøgte Pickney ikke at holde teknikken hemmelig da hun først havde regnet den ud. Hun indså at hun kun ville få gavn af den, hvis der var en robust handel med indigo fra Carolina kolonien. Derfor gjorde hun hemmeligheden tilgængelig for alle nytilkomne og hjalp dermed med at sætte gang i en stor økonomisk vækst. 

Da the American Revolution var i gang blev Charleston den rigeste by i de 13 kolonier og byen fastholdt sin økonomiske dominans under hele tiden med the Civil War. Denne velstand er synlig i arkitekturen fra Colonial tiden og det 19. århundrede, der krydrer Charlestons historiske bydel, og i de plantager der stadig er tilbage i regionen.  

Mange husker Charleston som stedet, hvor the Civil War indledtes da kadetter ved the Citadel skød på Fort Sumter. Charleston og South Carolina som et hele spillede en meget mere fyldig og rig rolle i amerikansk historie. 

I 1739, blev Elizabeth Ann Timothy den første kvindelige udgiver og parts forretningsindehaver i Amerika da hun overtog the South Carolina Gazette efter hendes mand død. Andelen hun overtog var en del af Benjamin Franklin’s virksomhed med trykte aviser. 

Det første slaveoprør i kolonierne (fik ikke succes) var 1740’ernes Stono Rebellion, i det som nu er South Carolina.

The College of Charleston, grundlagt i  1770 'stortrives stadig, og var det første ‘kommunale’ college i Amerika.

Den 28. juni 1776, før the Declaration of Independence var underskrevet, scorede Charlestonborgerne deres første større sejr i Uafhængighedskrigen, da de slog the British Navy ved the Battle of Sullivan’s Island.

Fire Charleston borgere var medunderskrivere af the Declaration of Independence.

Flere Revolutionary slag blev udkæmpet i Carolinas (North- South) end noget andet sted i de 13 kolonier. Det er kun fordi lærde på Harvard og Yale har skrevet historien at vi ikke hører om dem.

Det første succesrige angreb fra en u-båd kom fra Charleston i 1864. Man kan besøge the Hunley, som man fandt i 1990’erne på bunden af Charleston Harbor.

Efter the Civil War, var Joseph Hayne Rainey, den første sorte lovgiver i the House of Representatives (Republican, naturligvis), Joseph havde været slave i South Carolina, og fortsatte med at bo i Charleston efter krigen og tjente i Congress.

Julestjernen, kendt som en juleblomst har sin oprindelse i Amerika og navnet som vi kender den under skyldes Joel Roberts Poinsett, en Charleston borger, der var Amerikas første ambassadør til Mexico. 

Charleston dansen stammede fra ja Charleston og blev opkaldt efter byen.

I 1931, oprettede Charleston nationens første officielle “historiske distrikt.” En ny lokalplan betød, at man ikke længere kunne nedrive byens historiske strukturer og bygninger. På grund af dette har Charleston flere historiske bygninger end nogen anden by i Amerika. 

Så hvis du holder af historien, er Charleston stedet. Boston og Philadelphia, har længe hævdet at være ‘vuggen’ for Amerikas historiske byer, men på grund af den akademiske arv er de steder hurtigt blevet ødelagt, hvorimod Charleston faktisk er det helt rigtige sted. 

Hvis du har mulighed for det anbefaler jeg at du gør hvad vi gjorde forleden aften og er med til et måltid ved the Historic Table. (The website har stadig det gamle navn “Historic Charleston Supper Club.”) Mike Hebb er både historiker og kok, og han kombinerer de to passioner på en vidunderlig facon. Historisk præcise måltider i det historiske Fireproof Building, der er South Carolina Historical Society’s museum.

Sammen med en dejlig middag hvor der bruges historisk korrekte opskrifter (eller som de kendes i gamle dage “receipts”) fra Charleston området, tilbyder Mike vidunderlige fortællinger om maden og om Charleston by. Han er en uudtømmelig kilde til præcis, politisk ukorrekt viden og er en charmerende underholdende vært. Han er så imødekommende, at hvis du har børn der er cirka 12 år og derover og er intellektuelt nysgerrige vil de også nyde oplevelsen..

Derfor næste gang du tænker på en ferie, så brug ikke dine penge på et kontinent der ikke respekterer dig og det du står for (og hvis du er jødisk, hader dig). Kom i stedet til Charleston hvor du vil blive forbløffet over byens skønhed og lære forundrende ting om Amerikas historie. 

https://www.americanthinker.com/blog/2024/12/celebrating_america_s_history_in_charleston_south_carolina.html



Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails