Var indianerstammerne så rare, åndelige og naturelskende som hævdes?
Jeg plejede i en vis grad at acceptere den populære holdning om at de indfødte amerikanere var mere sprituelle og i pagt med naturen end de europæiske amerikanere, og at det var europæerne der bragte krig, sexisme og miljømæssig ødelæggelse til et ellers uskyldigt, fredeligt og ‘Paradis’ lignende oprindeligt Amerika.
Som barn købte jeg ofte tegneserier fra Scholastic Book Club der lærte mig, at de oprindelige amerikanere satte døde fisk på deres marker for at gøde disse. Jeg lærte at Nordamerikas indianere ikke havde hjulet, bronze, jern eller stål eller skrivekunst. De tilberedte agern ved at lægge skoldhede sten ned i huller i jorden og fylde disse med vand. Agern skulle først opblødes for at befri dem for toxiner. Jeg tænkte over, hvor slidsomt og tidsslugende den metode må have været, og hvor meget næring der dog kunne være i en sådan opblødt agern.
I populærkulturen var de indfødte amerikanere spirituelle og i pagt med naturen i forhold til moderne amerikanere der skildres som grådige og naturfjendske. På TV bevidnede Iron Eyes Cody den amerikanske forurening og der løb tydeligt tårer ved af hans vindbidte og rynkede kinder. Selvfølgelig var Iron Eyes Cody fra Sicilien, men lad det nu ligge. Reklamen havde sin virkning.
Høvding Seattle skulle angiveligt have givet en fremragende tale om at beskytte miljøet. Han sammenlignede harmonien hos de oprindelige amerikanere med naturen og så Den Hvide Mands grådighed. Den udgave af talen som de fleste kender var skrevet af en hvid, kristen mand fra Texas.
Mine miljømæssigt og politisk korrekte venner blev virkelig såret over “drabsteorien” vedr. udslettelse af megafaunaen. Hvordan kunne uldne mamutter og sabeltigre dog forsvinde? De oprindelige amerikanere udslettede dem muligvis. Det er en teori “drabs” udgaven. Andre teorier er “kuldeteorien” - koldt vejr slog store dele af megafaunaen ihjel, og så er der også “sygdomsteorien.” De døde af sygdom. Drabsteorien skilder de oprindelige amerikanere som alle andre mennesker - ikke i “harmoni med naturen,” men ivrige efter at udnytte naturen og uden tanke på de langtrækkende konsekvenser af en sådan udnyttelse.
Christy Turner er antropolog med retsmedicin som speciale - især angående tænder. De oprindelige amerikanere havde anderledes tænder end de europæiske amerikanere. Deres tænder var slebet i spids facon.
Turner var i færd med at arbejde sig gennem en kasse med knogler i et museum i Arizona i 1970’erne da han sagde til sig selv, “Det var dog utroligt.” Han indså pludseligt at disse menneskeknogler var rester af et måltid. Disse oprindelige amerikanere havde slagtet, kogt og spist kødet. Knoglerne viste tydelige tegn på at kroppen var blevet parteret for at fjerne kødet fra knoglerne. Kropsdelene var blevet placeret i ilden for at blive stegt og kranier var knust for at få hjernemassen spist. Før man spiste disse menneskehjerner måtte ‘middagsdeltagerne’ altså se på de slagtedes ansigter der stirrede på dem fra ildstedet.
Turner daterede denne fortidens rædsel, dette kannibal cafeteria, som værende mellem 900 og 1150 AD - tre hundrede år før Columbus ankom til Nordamerika. Han fandt 72 steder med rester fra kannibaler. Tonsvis af menneskekød.
På et sted havde kannibalerne slagtet en familie, skåret dem i stykker, kogt den, ædt den og derpå smidt resterne ind i det mest hellige og elskede sted i et hjem - familieildstedet - kilden til varme, lys, fællesskab. En coprolit - eller fossilt afføring - blev fundet í ildstedet. Den indeholdt rester af menneske et bevis på Turner kannibalteori.
Turner udgav sin forskning. Han kaldte kannibalerne “slyngler” og “Charles Manson typer.”
Han blev dæmoniseret. Hvor vover du, ækle hvide mand ved navn “Christy” som i den djævelske kristne kirke (jo den er god nok, Turners kritikere sagde sådant), hvor vover du nedgøre de oprindelige amerikanere? Turner er hadet også i dag.
Jeg blev chokeret da jeg læste Turners forskning. Til en vis grad havde jeg virkelig troet at de indfødte amerikanere var mere rare og mere åndelige.
Jeg gik til the National Museum of the American Indian der er under the Smithsonian Institution. Jeg lærte at Pizarro var i stand til at erobre Inka Imperiet med færre end to hundrede spanske soldater. De oprindelige amerikanere kæmpede sammen med ham mod Inkaerne. Der må have været et gevaldigt had mod Inkaerne hos deres oprindelige amerikanske naboer.
Aztekerne pralede med at ofre 800000 ved helliggørelsen af den store pyramide i Tenochtitlan i 1487. En anmeldese af en museumsudstilling på et museum, hvor man viste Aztec kunst er “gysende” og “rædselsvækkende.” Skrevet i the Guardian af journalisten Laura Cummings der kaldte Aztek kunsten “den mest fremmedartede i al kunst. Der er ingen billeder af dyr i bevægelse, som i Lascaux hulerne i Frankrig. Der er ingen beretninger om store gerninger eller hyldester af store leder som i Faraonernes kunst. Ulig næsten alle andre kulturer i historien viser Aztek ingen kvinder med småbørn , ja faktisk slet ikke børn. Sådan set skildres mænd kun som præster eller krigere som knoglelignende kroppe i dødens gab.
Hvis de havde nogen interesse i menneskelig åndsliv, i venskab, sex eller følelse så viste de det helt sikkert aldrig. Det sidste man kunne forvente af dem ville være noget så menneskeligt eller intimt som et portræt. Så vidt jeg kan bedømme er hele formålet med Aztek kunst at skræmme livet ud af alle der ser på det. Selv fluen skildres på monumenter i sten fordi den lever af at at suge blod.
Det er umuligt at betragte alle disse genstande uden at se dem som emblemer og værktøjer for et kæmpemæssigt stinkende slagtehus. Intet i Aztek kunst taler om menneskelighed eller skønhed. Der er ingen forsøg på at inspirere offeret med en belønning om et godt liv efter døden eller at takke guderne for gaver"
Åbenbart har Ms Cummins ikke modtaget noget memo om politisk korrekthed eller kulturrelativisme.
Nogle vil gerne tale om de oprindelige amerikanere som køns helte. Ideen om at sexismen er en moderne opfindelse, eller at det er Kristendommen der har skylden og jo længere man kommer væk fra civilisationen og Kristendommen des bedre går det for kvinder og homoseksuelle eller menensker med “to ånder” eller ‘berdaceh’ (i indiansk kultur en person der opfattede sig som af et andet køn og får dette køns status)
Andre anerkender at det ikke er så simpelt. Yanomami fra Amazonas er en af de mest isolerede stammer på jorden. De er meget voldelige, herunder mod kvinder. Gruppevoldtægter er en del af livet. Ægtemænd gennembanker og brænder deres hustruer for at vise dominans. Ifølge David Good,der blev født af en Yanomami mor og en far der er antropolog så har deres sprog ikke noget ord for “kærlighed.”Da hans far forlod landsbyen blev hans mor gruppevoldtaget af over 20 mænd. Hun havde jo ingen mand til at beskytte hende.
Jeg genså for nylig John Fords klassiker "The Searchers." på dansk Forfølgeren) Filmen er bare så god hver gang jeg ser den, at jeg googler forskellige udlægninger af historien. "The Searchers" skildrer bosætterne i Texas i 1860’erne. Comanchekrigere angriber et udsted myrder fire familiemedlemmer og kidnapper den yngste, Debbie, for at lade hende vokse op som en af deres egne og med tiden blive gift med Scar, høvdingen. Filmen er inspireret af kidnapningen af Cynthia Ann Parker der blev mor til Quanah Parker, den sidste Comanche høvding.
.
Enhver amerikaner ved hvordan vi formodes at reagere nu på "The Searchers" fra 1956. Dengang den blev lavet forventede man at amerikaneren uden at stille spørgsmål ville acceptere skildringen af Comanche som skræmmende krigere der foretog sig skrækkelige ting over for fanger, især kvinder.
Nu forventes vi at tvivle og hånde den officielle fortælling. Vi formodes at forstå at Comanche var ædle krigere der forsvarede deres hjemland mod hvide, euro-amerikanske kristne der altså er de ægte vilde.
Det var så ikke det jeg fandt ud af ved hjælp af Google. Det var nemlig særdeles mareridts fremkaldende.
Comanche var ikke mere indfødte i Texas end de europæiske amerikanere. De kom oprindeligt fra Wyoming. Europæerne havde heste med til amerikanerne, heste der tidligere var blevet udryddet i Nordamerika, ved jagt, sygdom eller kulde.
Comanche tog hesten til sig og en mentalitet med “total krig.” De førte voldsom krig mod andre indianerstammer, herunder Apache, som de næsten “udslettede” ifølge S. C. Gwynne, forfatter til "Empire of the Summer Moon."
"
I "The Searchers," viser eller fortæller John Ford aldrig den præcise historie om hvad Comanche gjorde ved deres fanger og slaver. Man kan finde ud af det gennem en Google søgning. Jeg læser materiale der i den grad har chokeret mig. Jeg vil ikke gentage de værste ting. Jeg vil blot gentage en ting - de tog en hvid slaves barn, bandt et reb til ham og trak denne barnekrop gennem kaktusplanter til han døde.
En fange på 16 år blev gennem atten måneder regelmæssigt brændt til hendes ansigt nærmest var ristet væk og hendes krop dækket af ar og brændmærker.
En tilfangetagen, Rachel Plummer, vendte sig mod sin plageånd og begyndte at banke Comanchen. Hun bankede hende næsten ihjel. Hun fortalte at de andre Comanche stod rundt omkring og betragtede deres stammefælle blive gennembanket til døden af en hvid fange, og nød dette underholdende skuespil.
Da Comanche kvinden lå der gennembanket på jorden kom ingen andre Comanche hende til hjælp. Det gjorde den hvide kvinde så, hun trak hende ind i et telt og plejede hendes sår. Plummer fortalte at det at hun havde gennembanket en Comanche næsten til døde gav hende status i stammen og hun blev behandlet som ligeværdig. S. C. Gwynne karakteriserer Comanche som besat af en “dæmonisk umoralitet.” Deres entusiastiske sadistiske voldtægter “grænser til forbryderisk perversitet, om ikke til meget avanceret direkte ondskab.”
Efter at have læst om Comanche fik jeg en tanke der vel er nærmest et tabu. “Hvor er jeg glad for at Comanche er helt væk.”
Jeg siger ikke at erobringen af amerikanerne ikke var et blodbad igangsat af europæerne mod et mindre udviklet og ofte forsvarsløst indianerfolk. Naturligvis anerkender jeg de ubegribelige menneskelige lidelser og den megen uretfærdighed. Og de fleste stammer var ikke Comanche eller Anasazi kannibaler eller Azteker.
Men i sagen her om de europæiske bosætter i Texas mod Comanche er jeg glad for Comanche tabte. Hvis deres levevis beskrives korrekt i de beretninger jeg har læst er det en levevis med konstant krig, slaveholdelse af ikke Comanche, voldtægt og tortur. Hvor er jeg glad for at denne kultur blev besejret.
Denne konklusion kolliderer helt og aldeles med det politiske korrekte verdenssyn der fastholder at europæere og kristne er selve ophavskilden til sexisme, brutalitet og krig. I direkte modsætning til det århundredgamle koncept om Den ædle Vilde.
David Good, søn af en antropolog og en Yanomami mor fortæller en anekdote.
"Jeg erindrer hustruen til en meget kendt antropolog - jeg var 12 eller 13 år - der spørger mig hvad jeg ønskede mig til Jul. Jeg sagde 'En Nintendo 64 med Super Mario Bros.' Hun så på mig i rædsel og sagde, *Jamen da dog du er et typisk amerikansk barn. Jeg troede du ville være anderledes.”
Danusha Goska is the author of Save Send Delete and Bieganski.
http://www.frontpagemag.com/fpm/268090/taboo-truths-about-comanche-danusha-v-goska
http://www.frontpagemag.com/fpm/268090/taboo-truths-about-comanche-danusha-v-goska
2 kommentarer:
Super interessant. Viser at der kan stilles spørgsmål til al historie.
Dette forhold ses også i den totale forvridning af begivenheder der sker i dag. Man behøver ikke at være intelligent for at indse at den fordrejning fortsætter og ikke ændres blot fordi der går et bestemt antal år.
Du husker vel Mel Gibsons utroligt spændende film Apocalypto, hvor mayaindianernes menneskeofringer var et hovedtema, o den voldsomme kritik den blev udsat for. Næ nej, man må ikke udfordre Rousseau romantikken om de ædle vilde.
Send en kommentar